Microblogdienst Twitter werd maandenlang hoger gewaardeerd op de beurs dan socialenetwerksite Facebook. De lucht lijkt nu uit de koers. En dat is niet vreemd, want Twitter is nog lang geen Facebook.

Als een raket schoot de beurskoers van Twitter omhoog in december. Was het aandeel aan het begin van de maand nog 40 dollar waard, rond de jaarwisseling was dat ruim 50 procent meer.

Beleggers beloonden Twitter voor de nieuwe advertentiemogelijkheden die het in de feestmaand uitrolde. Daarmee kunnen bedrijven gerichter adverteren; dat komt de effectiviteit van de reclames ten goede.

Koers Twitter keldert

Maar zo hard als de koers steeg, zo snel daalt-ie nu. Het aandeel maakte een duikvlucht donderdag na de openingsbel op Wall Street. De reden? De tegenvallende kwartaalcijfers die het bedrijf de dag ervoor naar buiten bracht.

De beurswaarde van Twitter bedraagt nu 29,29 miljard dollar. Deel je dat door het aantal maandelijks actieve gebruikers, dan is een twitteraar 121,53 dollar waard. Dat is zo’n 37 dollar minder dan tijdens de piek op tweede kerstdag.

De beurswaardering van Twitter is nu weer vergelijkbaar met die van Facebook, waar bij de huidige koers een lid 129,40 dollar waard is. En die correctie lijkt niet meer dan logisch. Want Twitter wordt dan wel gespiegeld aan zijn oudere socialemediabroer, uit de kwartaalcijfers blijkt dat het een stuk langzamer groeit.

Twitter vs. Facebook

Neem de omzet per kwartaal. Twitter bestaat bijna 8 jaar en had in de laatste drie maanden van vorig jaar 243 miljoen dollar aan inkomsten. Toen Facebook even oud was (zie de horizontale as, die aangeeft hoeveel jaar het bedrijf bestaat), zat het qua omzet al boven de 1 miljard dollar.

Ook Twitter's groei in maandelijks actieve gebruikers blijft achter bij die van Facebook. In oktober, november en december kwamen er slechts 9 miljoen nieuwe twitteraars bij vergeleken met het kwartaal ervoor. Dat deed Facebook stukken beter.

Twitter's gemiddelde inkomsten per gebruiker namen rap toe eind 2013. Het doorbrak de grens van 1 dollar per actieve twitteraar. Maar ook hier geldt: Facebook was op hetzelfde moment verder.

Verslaat Twitter dan nergens Facebook? Jawel. 75 procent van de advertentie-inkomsten komt van mobiel, terwijl dat percentage bij Facebook op 53 procent ligt. Maar of dat echt een voordeel is, valt te betwijfelen. De tarieven voor mobiele reclames liggen doorgaans lager dan die op gewone computers.

Lees ook

Twitter's problemen in 6 grafieken

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl